středa 12. října 2011

Týden čtvrtý

Lidé se cítí pohodlněji se starými problémy než s jejich novými řešeními. 
John C. Maxwell

Mám v současnosti deváťáky a jsou to takoví obětní beránci. Jejich šílená učitelka si pořád vymýšlí nějaké novoty a nutí je do dalších a dalších programů a ještě chce, aby výsledky odevzdávali a nedejbože, i publikovali. A když je hodně zákeřná, tak ještě chce někdy i komentáře. A k dovršení jejich neštěstí si ode mne skoro neodpočinou, protože se mi letos u nich daří učit opravdu hodně hodin. To, co je normálně problematické, ty různé výměny hodin a prolínání předmětů, zvládnu vlastně sama. Tak kombinujeme občanku s dějepisem a informatikou a občas nevíme, co vlastně máme. Mimo to mám ještě matiku a "svět práce".

Poslední předmět, pokud nevíte, se týká volby povolání. Takže se seznamujeme s možnostmi studia, se svými schopnostmi,... Za sebe musím říct, že ho neučím s velkým nadšením, tak si ho pro sebe upravuju, aby mne bavil. Není to úplně předmět, kde bychom sedli a psali poznámky. Proč taky? Na druhou stranu sem tam něco písemného by odevzdat měli. S každou třídou už pár let používám nějaký web a na něj ukládají své výtvory, s lepšími či horšími výsledky. Letos už je to čtvrtý podobný.  Pro tuto třídu jsem zvolila prostředí http://kidblog.org. Jako učitel provedu registraci třídy, založím účty pro žáky a každý žák má své přihlášení a získá především svůj vlastní blog. Systém jede na Wordpressu a přestože je v angličtině, tak nejsou problémy. Jak vypadá web reálně se můžete podívat na http://kidblog.org/Cko/.

A co všechno jsme zatím na web dali? Můžete se podívat do blogu označeného J.R. Tam umísťuji všechna zadání.  Nejdřív psali krátké klasické články a učili se s prostředím pracovat. Zkusili i komentovat, ale s komentáři je ještě horší práce než s vlastním článkem. Potkat nějaký slušný je někdy zázrak. Některé články psali vlastními slovy, některé byly o vyhledávání informací na webu.

Taky jsme vyzkoušeli aplikaci Wordle, kde vytvářeli vlastní "mrak" o svém vybraném povolání a jeho charakteristice. Mimo prohnání malých šedivých buněk a trošky vkusu, vyzkoušeli práci s vložením html kódu do svého článku.

Další na řadě byly myšlenkové mapy. Nebyly pro ně žádným překvapením, pracujeme s nimi vcelku běžně. Jenom moc nepoužívám pojem myšlenková mapa, ale důvěrně jim říkáme "pavouci". Dělali jsme letos ve Světě práce dvě. K oběma jsme využili učebnici, aby si taky někdy něco přečetli. Jednu malovali hezky ručně, tu jsme dělali napůl společně, napůl samostatně. Ta byla na rozehřátí. Pak jsme se zaregistrovali na spiderscribe.net a naučili se je dělat online. Abych byla upřímná, tak zrovna tahle mapa do Světa práce, byla taková spíš na vyzkoušení, protože to "důležité" využití pak bylo v dějepise. To je to ideální prolínání předmětů :) Nicméně kromě přemýšlení u vlastní tvorby, přibyl i export obrázku a jeho vložení do článku.

Zatím poslední práce byla vyhledávání informací na webu, protože přijímací řízení se blíží hledali data dnů otevřených dveří na středních školách kam míří. Tentokrát odevzdali požadované informace přes webový formulář od strýčka Gůgla. Ani to pro ně není novinka, protože mi takto odevzdávají adresy třeba svých glogů na Edu.Glogsteru do dějepisu.

Do ledna je ještě pár vyučovacích hodin čas, tak už mám nachystány další věci. Odevzdání životopisu v pdf, to spojíme s informatikou. Založíme firmu a budeme ji propagovat, takže nějaký web, asi bude stačit http://central.ly. Nějaký inzerát vydáme. Ono se ještě něco najde a zaměstnám je. Možná že ani video by nebylo špatné. A to si představte, že je mám ještě na další předměty a máme i třídní web. Chudáci!

Jenom nevím, kam až saháme v pyramidě Bloomovy taxonomie. Přes všechnu snahu mám někdy pocit, že se potácíme snad ještě v nějakém podzemí.


Clipart ETC [online]. 12.10.2011 [cit. 2011-10-12]. Boy & Girl Looking at Crab. Dostupné z WWW: <http://etc.usf.edu/clipart/63600/63681/63681_look@crab.htm>

 PS. Fiktivní firmu a inzeráty děláme každý rok a semtam mi přijde mail z dotazem, zda je místo uklízečky ještě volné. Tazatelům nevadí ani 3 roky staré datum, ani nadpis v hlavičce je to školní web. Na té špatné čtenářské gramotnosti něco bude.


5 komentářů:

  1. Zní to jako z jiného světa. Opravdu žijete (na) v této zemi a pracujete v normální ZŠ?
    Ještě by mě zajímalo, jak vaši snahu hodnotí ti chudáci deváťáci? A co rodiče? Sledují vaše výtvory?
    Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  2. Chudáci deváťáci jsou zvyklí a berou vše stoicky. A rodiče? Vím, že kontrolují třídní web a hledají informace. Myslím, že to co děláme berou jako normální záležitost. A za sebe to beru taky tak :)

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělé - moc se mi to líbí a dík za tipy.

    OdpovědětVymazat
  4. Jsi úžasná. Díky za inspiraci.
    Už jsem dlouho přemýšlela, že také zkusím s nějakou třídou tvořit blogy, na které by si umisťovali svoje práce a navzájem o nich diskutovali. Zatím je tvoříme tak nějak jen pro sebe. Ale pořád jsem váhala...Takže moc díky za tvůj článek, protože vidím, že to jde.
    A ještě malinká poznámka: u http://www.spiderscribe.net/
    vypadlo asi r, takže by si čtenáři mohli myslet, že to nefunguje, a to by asi byla škoda, protože je to docela fajn aplikace.

    OdpovědětVymazat
  5. @Jana - Díky za upozornění. Už jsem opravila. :)

    OdpovědětVymazat