Většina výukových programů se snaží řešit problematiku, kterou jsme již dávno schopni vyřešit bez technologií. Jen zřídka dělá program něco jiného …
Schwartz 1997
Aktivně jsem začala smolit svůj příspěvek už na začátku týdne po prostudování materiálů. Původní idea byla, že ho po středeční přednášce doladím. Nakonec začnu znovu a jinak. Během přednášky doc.Zounka jsem si psala takové výkřiky, abych se měla něčeho chytit a některé zkusím okomentovat.
Předpokládám, že čas e-knih přijde s tablety. Ty si dovedu představit na lavicích místo učebnic nebo i místo sešitů. Na to už se přímo těším, i když bych je určitě kombinovala se starým dobrým papírem. Problém je stejný jako se slepicí a vejcem. Co bude dřív? E-učebnice pro školy? Kdo by je dělal, když nejsou tablety. Nebo mají být dříve tablety? Kdo by je kupoval, když nejsou e-učebnice. A kdo ten kruh přetne? Docela mne zarazilo, že ani v prostředí VŠ nic podobného nefunguje.
Dalším e, které mne zaujalo je e-portfolio. Zatím se, myslím, dost trápíme s portfoliem jako takovým. (mimochodem - kolik učitelů ho aktivně buduje? Své či žákovské?) A jak na něj v elektronické podobě? Osobně vůbec nevím, kudy do toho.
Další z čísel bylo o počtu 91% PC v počítačových učebnách. Máme také 2 učebny na výuku. Počítačová učebna je zcela určitě potřeba. Měli jsem i počítače po jednotlivých třídách, které jsme ale zrušili, protože se ukázalo, že je vlastně využívají pouze děti o přestávkách a ještě na hry či mail a žádný jiný přínos nemají. Pak jsem měli dvě hnízda po šesti počítačích ve dvou učebnách. V jedné funguje dosud, protože v této třídě učí učitelé, kteří je dovedou využívat. V druhé třídě jsem je museli zrušit, protože zde převážně kolegyně "odkládala" nepohodlné žáky, aby měla klid a podle toho počítače dopadly. A co je tedy nejdůležitější? Jsou potřeba učitelé, kteří je umí využít. Pár počítačů ve třídě, to není o frontální výuce, to je o projektech, o skupinové práci, o individuálním přístupu, ... prostě o změně v myšlení a změně výuky.
A tím se vracím ke vzdělání učitelů a rozdílu mezi ovládáním ICT a ovládáním užití ICT. Můžu stokrát umět napsat skvělý dokument ve Wordu apod., ale to neznamená, že si budu vědět rady s počítačem ve výuce. Osobně se domnívám, že řada školení pro učitele je špatně postavena. Školení typu "Užití interaktivní tabule v xxxx" jsou většinou o tom, jak udělat, aby písmenka byla barevná a ještě se hýbala, aby obrázek byl na správném místě a co nejkrásnější, ale nejsou o tom, co s tabulí dělat v hodině, aby to mělo smysl. Podle mé osobní zkušenosti učitelé chtějí metodiku nebo lépe poradit, jak jim vlastně technika pomůže. Třeba v případě interaktivních tabulí, jim vůbec nejde o to, aby příprava byla krásná, ale aby jim pomohla, aby děti zaktivizovala... A to se většinou nedozví. Tam je podle mne mezera ve vzdělávání učitelů, že školení jsou nasměrována na ovládání ICT, ale ne na jejich užití. A učitelé opravdu tápou. Naučili se sice všechna tlačítka ve Wordu (a teď jsou stejně jiná), ale nikdo jim neukázal, jak si efektivně připravit písemku. A tak bych mohla pokračovat.
A učitel bez technologií? A proč ne? Neměli bychom se snažit využívat technologie všude a za každou cenu. Ani si nemyslím, že je nutně musí přímo v hodině využívat všichni učitelé. Osobně je využívam hodně a s dětmi dělám všechno možné (práci v jednom předmětu vedeme formou blogů, děláme multimediální postery či referáty formou videa apod.), ale pokud se to nehodí, tak máme klidně sérii hodin "papírových". Stejně tak myšlenkové mapy děláme vždy ručně, prostě mi to v našich podmínkách přijde smysluplnější.
A to je asi nejdůležitější - využívat technologie smysluplně. Najít míru jejich využití, využívat je na správném místě správným způsobem. Osobně bojuji s velkým množství dostupných aplikací a výběrem té "správné". Občas se to nepovede, občas ano. Také mne sem tam svádí nějaká aplikace, kterou bych ráda ukázala a hledám její využití v hodinách. To asi není úplně správné a většinou se mi to vymstí, protože je to taková umělá konstrukce a to prostě nefunguje.
Doplnění
Jedno zajímavé téma byla otázka notebooků u 15-tiletých. A že 40% není až tak mnoho. Určitě existuje celkem logické vysvětlení, že rodiče často čekají s nákupem až dítě odejde na střední školu, neboli až ho bude "potřebovat" a bude mít s 1.září nový stroj.
Myslím, že nosit NB do běžné základní školy je zbytečně problematická záležitost. Nedávno jsem se o tom bavila s deváťáky, tak nějak čekají, že si pořídí notebooky a budou je používat místo sešitů s přechodem na SŠ. Prostě budou mít kompletně "paperless" školu. Jak by se chovali ve třídě, kde stojí na stolech notebooky, když o přestávce ji dovedou obrátit vzhůru nohama, to nevěděli. Na otázku, jak budou stíhat do PC zapisovat matematiku či chemii, odpověď taky neměli. Co budou dělat s nabíjením, taky neřešili. Že nosit noťas je těžší než pár sešitů jim taky nedošlo. Tablety k nám na vesnici ještě nedorazili, takže o nich nikdo ani neuvažoval.
Ty hnízda mi připomněly Mitrovy čtveřice, které společně hledají odpovědi s pomocí jednoho počítače - viz http://youtu.be/IXxYgpQhsrU (druhá část videa).
OdpovědětVymazatVe všem s vámi souhlasím.
Mluvíte mi z duše.
OdpovědětVymazatKe čtečce mám poznámku Městská knihovna v Praze půjčuje čtečky (normálně jako knihy - tj. zdarma, jen je třeba to objednat), tak jsem si jednu vypůjčila, vyzkoušela a hlavně nosila do školy ukázat studentům. Bylo tam nahráno okolo 160 knih - vesměs s volnými autorskými právy - tj. celkem vhodné např. na "povinnou četbu", pro zábavu moc ne :). Upřímně řečeno myslím, že pro potřeby výuky budeme muset tak 2-3 roky počkat, aby to mělo větší smysl.
Pokrok je rychlý, takže tomu věřím.
Dovedu si snadno představit, že tam jsou nahrané učební materiály, že tam lze doplňovat poznámky a dělat cvičení, ale pak to nebude čtečka, ale spíš bych to viděla na nějaký tablet. Prostě víceúčelové zařízení, kde budu on-line, budu tam mít mapu, vyřídím si maily a cestou v tramvaji nastuduji další přednášku z e-learningu a opoznámkuji si to,pak si otevřu školní Moodle a opravím pár odevzdaných prací - protože jezdím poměrně dlouho :). Myslím, že by to mohlo i přehrávat muziku,fotografovat a telefonovat :), když už!
Tyhle názory jsem si ostatně vypůjčila od studentů, s kterými jsem možnost využití čtečky konzultovala.
Já osobně tedy ještě doufám, že to bude ohebné, abych to snadno narvala do tašky vedle bochníku chleba.
Souhlasím s Vámi! Jen doufám, že ty tablety budou převálcovány čtečkami typu Kindle. Bylo by škoda, kdyby tato větev zanikla.
OdpovědětVymazatMimochodem, četla jste tento článek? :) http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13553/KINDLE-3-%E2%80%93-NESNESITELNA-LEHKOST-ELEKTRONICKEHO-CTENI.html
Za mne - četla :). Momentálně jsem ve fázi procházení webů a hledám, do čeho investovat, abych mohla experimentovat prakticky. Myslím, že Ježíšek mi naježí.
OdpovědětVymazatPS.Ohebný by byl opravdu ideální.
Trochu jste zapomněli na chytré telefony, které jsou vlastně malými tablety. Úhlopříčka jejich dotykových displayů se blíží 4", mají většinou operační systém Android s možností přehrávání flash aplikací či videa. Kategorie 5" minitabletů se asi neujala, 6" čtečky e-knih se zřejmě stanou jednoúčelovými lacinými zařízeními, 7" tablety mají nyní vynikající poměr cena/výkon (200dolarový Amazon Fire zřejmě srazí ceny)... Ale je těžké být prorokem, může to být vše jinak, ale určitě to nebude trvat 2-3 roky. Přemýšlejme, jak to připravit třeba již na příští školní rok!
OdpovědětVymazathttp://vimeo.com/27068613 - e-učebnice na iPadu (http://www.kno.com/)
OdpovědětVymazatZdá se, že tuto otázku řeší i v jiných koutech světa: http://goo.gl/wXfdN. Vybírám:
OdpovědětVymazatVezměme si pár věcí, které lze viděl rozvíjet pomocí integrace technologie ve třídě a které nejsou nezbytně měřitelné standardizovanými testy: Spolupráce; Individualizace; Tvořivost
Řešení problémů; Podpora rodičů a jejich spokojenost.
A dále:
Pojďme si dát práci a najít vhodnou rovnováhu mezi účinnou pedagogikou a technologiemi, které umožňují všem studentům učit se.
Z diskuse u http://goo.gl/wXfdN - Je-li technologie pouze publikační/prezentační nástroj, pak předpokládám, že nebude mít významný dopad na vzdělávání studentů. Pokud učitelé mohou využít technologie ke komunikaci, spolupráci a kritické analýze, technologie se stává mocným nástrojem pro výuku.
OdpovědětVymazatVidím to podobně. Používat ICT pouze pro prezentaci učiva (smartboardy, monitory, dataprojektory apod.) je jen a pouze moderní náhražka za tabuli. Navíc jejich provoz a údržba je dražší než klasická tabule a křídy.
OdpovědětVymazatOd žáků se můžeme učit komunikovat, spolupracovat a prezentovat pomocí ICT. A žákům můžeme předávat znalosti, zkušenosti a schopnost kritické analýzy atd.
Problematika e-???? je různorodá, jako jsou různorodé podmínky škol (nemyslím materiální), různorodí učitelé, různorodí žáci. Nejsme ve školství od toho, abychom hledali všeobecný recept na využívání technologií, ale přizpůsobili se různorodosti prostředí, ve kterém se nacházíme.
OdpovědětVymazatJinak na problém nahlíží pedagog na škole informatiky, kde se předpokládá stav 1:1 a jinak učitel na učilišti, základní či mateřské škole.
Vyhněme se citacím již zveřejněných materiálů a konstatování již konstatovaného.
Snažme se o sdílení vlastních zkušeností, nápadů a realizací. Sdělujme si zajímavé zdroje, které používáme při své práci. V tom bych viděl přínos podobných seancí.
Řekl anonym...
OdpovědětVymazatJitko, hurá, jeden měsíc je pryč a ohebný displey je tu !
OdpovědětVymazathttp://www.palmserver.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=8740
Tablety, čtečky...pro mě jen slova..vím, že existují, ale tím to končí. Moje dcery toho vědí víc než já..já konzervativní člověk jsem pořád pro papíry, sešity... :-)
OdpovědětVymazat