pátek 23. září 2011

Týden první

Musíš běžet ze všech sil, abys zůstala na místě.
L.Carroll

Příprava blogu, opoznámkováni textu přímo na www stránce, ... to jsou věci a činnosti, ve kterých jsem si sebou (skoro) jista, ale jak mám pojmout teoretická východiska reformy školství? V tom okamžiku se dostávám na tenký led. Také jsem si přečetla a prohlédla příspěvky kolegů a  každá má myšlenka mi přijde plytká a málo vznešená. Navíc mne napadají vlastně jenom otázky. Tak aspoň některé.

Jedna z věcí, která mne zaujala jsou nové technologické standardy ISTE pro učitele. Jednoduše a stručné formulované, přesto velmi rozsáhlé. Při jejich pročítání jsem si tak říkala, kdo z mého okolí by tyto standardy splňoval a zda bych je vůbec splňovala já sama. A to nejsou horkou novinkou! Například indikátor "vyvíjejí technologiemi podporované vzdělávací prostředí, které umožňuje žákům uplatnit individualitu a aktivně ovlivňovat vlastní vzdělávací cíle, jejich dosažení i hodnocení úspěšnosti". Co všechno si mám pod tím představit? A umím si vůbec něco představit? Jako první mne napadl e-learning. Připravím kurz a žáci samostatně pracují svým vlastním tempem, v kurzu použiji animace, odkazy, ... To asi splňuje obsah indikátoru. Ale nešlo by to jinak?  Co třeba webové stránky?
(pozn. Přečtěte si pod článkem komentář od Lidky. Skvělý nápad!) 

A bude to tak i za rok či dva? V Miléniu zazněla myšlenka, že do dvou let bude běžné prostředí 1:1. Co se změní? Předpokládám, že hodně. Zatím nemohu stoprocentně spoléhat, že žák má doma počítač, protože někteří je opravdu nemají. Ani nemohu spoléhat na to, že vždy budu mít možnost posadit celou třídu do počítačové učebny. Ale v prostředí 1:1 bude všechno jinak a pak se otevřou široké prostory pro uplatnění technologií. (Osobně mne jako černá můra straší celá správa sítě. To už není nic pro amatéry.)

Jak na to budeme, my učitelé, připraveni? Mimochodem další indikátor je "Věnují pozornost sebezdokonalování a profesionálnímu růstu". Pokud budeme měřit počtem účastí na školení, tak to bude splňovat asi hodně veliké procento učitelů. Pokud se podíváme podrobněji na jednotlivé body, tak už to taková sláva nebude. Vyberu třeba tento bod - zapojují se do činnosti místních i globálních odborných skupin za účelem osvojení nových metod využití technologií ve své práci. Napadá mne i myšlenka, kolik takových skupin u nás je a jak je najít. A kolik lidí má zájem? Nemyslím teď žádné velké organizace, spíše neformální skupiny, kteří spolu sdílejí zkušenosti a poznatky. Kolik českých učitelů je na Twitteru? Kolik jich publikuje svoje zkušenosti? Porovnejte to s cizinou.

Budou na to připraveni studenti z pedagogických fakult? Protože většina účastníků toho kurzu se k ICT dostala nějakou oklikou, ze zájmu a mnohokrát zaznělo "jsem samouk". Přestože na sobě pracujeme a snažíme se posunout dál, bylo by dobré, aby do škol přicházeli připraveni učitelé, kteři již patří mezi technologické domorodce. Ať už model jejich přípravy bude mít jakoukoli zkratku.

Prostě samé otázky a žádné odpovědi.

Snad jedna možná odpověď je v citátu
Je třeba žádat učitele, kteří jsou již připraveni pro 21. století. To dá impuls i organizacím vzdělávajícím učitele. Také je třeba změnit mzdovou politiku tak, aby nutila učitele zdokonalovat se v používání technologií. 
Linda Roberts (ředitelka odboru vzdělávacích technologií, ministerstvo školství USA), 1996.
I když za sebe si myslím, že jenom o penězích to není a nikdy ani nebude.

7 komentářů:

  1. Paní kolegyně,

    navážu na závěr vašeho článku:
    "...To dá impuls i organizacím vzdělávajícím učitele. Také je třeba změnit mzdovou politiku tak, aby nutila učitele zdokonalovat se v používání technologií."

    Mám velké pochybnosti o přípravě mladých učitelů na fakultách a dokud si stát za své státní peníze nevyžádá na státních vysokých školach plnění své zakázky, asi není moc velká šance na významnou změnu.

    Dobrým motivátorem praktikujících učitelů pak je možnost kariérního růstu v souvztažnosti s růstem platu. O tom se v ČR mluví dlohou dobu, konkrétní výsledek opět v nedohlednu. Za sebe Vám řeknu, že u mne fungovala vnitřní motivace.

    OdpovědětVymazat
  2. Co přesně znamená vyvíjejí? Programují? To bych nezvládla. Mě napadlo poskládat různé aplikace a možnosti využití ICT za sebou tak, aby si učení mohla např. skupina žáků řídit sama. (Do určitého bodu). Třeba Lino-it - brainstorming, Diigo - nalezení informací, opoznámkování, Google dokumenty - sdílení (nebo přímo v Diigu), vytvoření prezentace - Prezi, Google, Glogster, hodnocení - blog. Dává to smysl?

    Nemyslím si, že do dvou let bude běžné prostředí 1:1. Každá změna ve školství probíhá velmi pomalu. Rodiny v ČR nemají na notebooky finanční prostředky a MŠMT je nemá také. Znalosti a dovednosti (v ICT) učitelů jsou podprůměrné...

    Tady není nic plytkého. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Myslím, že "vyvíjet" opravdu není ve smyslu programovat, ale jak píšeš "skládat" ho. A tvoje posloupnost je výborná :) Dovedu si krásně představit u nějakého většího projektu.
    Myslím si, že největším problémem je část "nalezení informací a opoznámkováni", zbytek už zvládají dobře. Doufám :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, tvoje myšlenky rozhodně nejsou plytké :-), protože provokují, nutí zamyslet se..A tak přemýšlím..osobně bych velmi vítala prostředí 1:1, ale přece jen sin kladu otázku: zvládnu to? a co ostatní? Pro sebe vím, že to bude další podnět hledat další možnosti využívání počítačů. Také věřím, že to bude i podnět pro mnoho mojich kolegů, ale určitě se najdou i tací, kteří budou sedět a zoufat, cože s tím mají proboha dělat..

    OdpovědětVymazat
  5. Naprosto s tebou souhlasím. Některé činnosti si představit dovedu, některé ne. Ukázky, které jsem viděla mne moc neuspokojily. Docela ráda bych se o něm dozvěděla víc. A v praxi.

    OdpovědětVymazat
  6. Mám jedině možnou reakci. Umět klást správné otázky je podstatou výuky. Učitel má dávat příklad toho, že je sám schopen se učit. A toto zcela jistě splňujete.
    Jen ještě poznámku ke správě počítačů u modelu 1:1. Naprostá většina dat bude v mracích. Správa bude o mnoho jednodušší. Ilustrativním příkladem je Chromebook (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/12687/). Kdyžtak zkuste najít víc. Díky.

    OdpovědětVymazat
  7. Zaujalo mne "sebezdokonalování a profesionální růst". pevně věřím (doufám, přeji si), aby bylo naprostou samozřejmostí, že se kolegové dělí o zkušenosti, předávají si materiály, radí se před/po lekcích, sdílejí přípravy a pomůcky.

    A samostudium? Pro většinu lidí (původně jsem měla "učitelů", ale tuším, že to lze zevšeobecnit) cizí sprosté slovo (omlouvám se světlým výjimkám). Ještě je před námi dlouhá cesta...

    OdpovědětVymazat