středa 5. října 2011

Týden třetí


Nejsem dost mladý na to, abych věděl všechno.
Oscar Wilde

Hrát či nehrát, to je to, oč tu běží... taková hamletovská otázka. A kam s tím? Podobně se ptal  pán moudřejší než já a taky nevěděl.

Protože jsem sama takový zastydlý hráč a hraji s počítačem maximálně karty (je doma jediný, kdo je se mnou hraje) a skládám různé barevné kostičky v různých variantách, tak těžko hledám odpověď. Osobně potřebuji, aby hra šla rychle kupředu. Představa, že se ke hře vracím dny a týdny mne vůbec neláká (vyzkoušela jsem si to). Pak těžko mohu předávat dál nadšení pro strategie, což asi jsou hry, které by měly smysl. Učit hrou a hru asi potřebuje víc než podrobné seznámení s návodem, tady to bez nadšení nepůjde. V tomto případě se mi nedostává

Pokud sleduji žáky v době volného přístupu v počítačům, tak si ale právě strategie pouštějí. A staví své vesnice, obchodují mezi sebou či posílají na sebe vojáky. Nedávno jsem viděla i nějaké budování vesmírných základen a dokonce to byla víceméně textová hra, grafiky pomálu a žák 7.třídy byl nadšený, když mi ji vysvětloval. Budu jim muset ještě více nahlížet přes rameno a nechat se poučit.

Kdyby měla nějaká hra vzniknout podle mého požadavku, tak by musela být určitě online, aby mohli žáci pokračovat i doma. A s nějakou registrací třídy a žáků, abych měla nějaký přehled a mohla nastavit zapomenutá hesla. Spolupráce mezi žáky by taky stála za úvahu.

Ale kam s ní? A co já s ní? Takže asi ještě dost dlouho zůstanu u drobných flashovek na procvičování matiky. Nadále budeme používat domina a jiné skládačky v papírové podobě a na Matematico taky počítače nepotřebujeme. Ještě  někoho nalákat na Abaku, tak jsem spokojená.


Http://etc.usf.edu/ [online]. 2009 [cit. 2011-10-05]. Clipart ETC. Dostupné z WWW: <http://etc.usf.edu/clipart/44400/44407/44407_number_game.htm>.

PS. Jak během týdne procházím příspěvky a pročítám je, tak mám pocit, že každý asi chápeme hru ve výuce různě. Co je procvičování (byť s hravými prvky) a co je hra? Myslím, že těžko můžeme srovnávat Horolezce a SimCity. Ze středečního setkání jsem nabyla dojmu, že v tomto tématu jde především o rozsáhlé hry. Protože "ty druhé" pokládám za naprosto normální záležitost při výuce.
Asi jsem si špatně vyložila téma. Takže kdybych svůj příspěvek psala dnes, napsala bych ho trošku jinak.

6 komentářů:

  1. Osobně si myslím, že delší hry nepatří do hodin ICT, ale do těch konkrétních předmětů, např. Civilizace do dějepisu, Evropa 2045 do Výchova k občanství apod. Proč? Myslím, že technologie je zde jen prostředkem k výuce konkrétních dovedností nebo znalostí z konkrétního oboru. ICT dovednosti se procvičují jinak a jinde.

    OdpovědětVymazat
  2. Abakus jsem neznala, zkouším to :). Díky

    OdpovědětVymazat
  3. Váš námět na registraci třídy a žáků mne velice zaujal, doporučuji Vám třeba stránku http://tutor.fi.muni.cz/, kde si jako učitelka můžete udělat účet, sledovat aktivitu svých žáků. A až narazím na nějakou hru, která tento základní požadavek bude splňovat, určitě se podělím :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Líbí se mi požadavek, že hra by měla být online. Protože na hrách je právě dobré to, že jsou je žáci ochotni hrát i ve volném čase. Hry bez nutnosti instalace a hratelné odkudkoli to umožňují mnohem lépe.

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko, myslím, že procvičování hravou formou sem patří. Často se jedná o programy typu edutainment. Naplňují takovou tu tradiční výhodu počítačových aplikací, a sice, že dokážou věc opakovat do nekonečna.
    Trochu máme zatím nejasno v definicích a taxonomii výukových her. Ale nebojím se - on se toho nějaký teoretik ujme.

    OdpovědětVymazat
  6. Díky za zajímavý odkaz na výukové kliparty - určitě se budou hodit jak mně, tak kolegům při tvorbě výukových materiálů.

    OdpovědětVymazat