Nejsem dost mladý na to, abych věděl všechno.
Oscar Wilde
Hrát či nehrát, to je to, oč tu běží... taková hamletovská otázka. A kam s tím? Podobně se ptal pán moudřejší než já a taky nevěděl.
Protože jsem sama takový zastydlý hráč a hraji s počítačem maximálně karty (je doma jediný, kdo je se mnou hraje) a skládám různé barevné kostičky v různých variantách, tak těžko hledám odpověď. Osobně potřebuji, aby hra šla rychle kupředu. Představa, že se ke hře vracím dny a týdny mne vůbec neláká (vyzkoušela jsem si to). Pak těžko mohu předávat dál nadšení pro strategie, což asi jsou hry, které by měly smysl. Učit hrou a hru asi potřebuje víc než podrobné seznámení s návodem, tady to bez nadšení nepůjde. V tomto případě se mi nedostává
Pokud sleduji žáky v době volného přístupu v počítačům, tak si ale právě strategie pouštějí. A staví své vesnice, obchodují mezi sebou či posílají na sebe vojáky. Nedávno jsem viděla i nějaké budování vesmírných základen a dokonce to byla víceméně textová hra, grafiky pomálu a žák 7.třídy byl nadšený, když mi ji vysvětloval. Budu jim muset ještě více nahlížet přes rameno a nechat se poučit.
Kdyby měla nějaká hra vzniknout podle mého požadavku, tak by musela být určitě online, aby mohli žáci pokračovat i doma. A s nějakou registrací třídy a žáků, abych měla nějaký přehled a mohla nastavit zapomenutá hesla. Spolupráce mezi žáky by taky stála za úvahu.
Ale kam s ní? A co já s ní? Takže asi ještě dost dlouho zůstanu u drobných flashovek na procvičování matiky. Nadále budeme používat domina a jiné skládačky v papírové podobě a na Matematico taky počítače nepotřebujeme. Ještě někoho nalákat na Abaku, tak jsem spokojená.
PS. Jak během týdne procházím příspěvky a pročítám je, tak mám pocit, že každý asi chápeme hru ve výuce různě. Co je procvičování (byť s hravými prvky) a co je hra? Myslím, že těžko můžeme srovnávat Horolezce a SimCity. Ze středečního setkání jsem nabyla dojmu, že v tomto tématu jde především o rozsáhlé hry. Protože "ty druhé" pokládám za naprosto normální záležitost při výuce.
Asi jsem si špatně vyložila téma. Takže kdybych svůj příspěvek psala dnes, napsala bych ho trošku jinak.
Osobně si myslím, že delší hry nepatří do hodin ICT, ale do těch konkrétních předmětů, např. Civilizace do dějepisu, Evropa 2045 do Výchova k občanství apod. Proč? Myslím, že technologie je zde jen prostředkem k výuce konkrétních dovedností nebo znalostí z konkrétního oboru. ICT dovednosti se procvičují jinak a jinde.
OdpovědětVymazatAbakus jsem neznala, zkouším to :). Díky
OdpovědětVymazatVáš námět na registraci třídy a žáků mne velice zaujal, doporučuji Vám třeba stránku http://tutor.fi.muni.cz/, kde si jako učitelka můžete udělat účet, sledovat aktivitu svých žáků. A až narazím na nějakou hru, která tento základní požadavek bude splňovat, určitě se podělím :-)
OdpovědětVymazatLíbí se mi požadavek, že hra by měla být online. Protože na hrách je právě dobré to, že jsou je žáci ochotni hrát i ve volném čase. Hry bez nutnosti instalace a hratelné odkudkoli to umožňují mnohem lépe.
OdpovědětVymazatJitko, myslím, že procvičování hravou formou sem patří. Často se jedná o programy typu edutainment. Naplňují takovou tu tradiční výhodu počítačových aplikací, a sice, že dokážou věc opakovat do nekonečna.
OdpovědětVymazatTrochu máme zatím nejasno v definicích a taxonomii výukových her. Ale nebojím se - on se toho nějaký teoretik ujme.
Díky za zajímavý odkaz na výukové kliparty - určitě se budou hodit jak mně, tak kolegům při tvorbě výukových materiálů.
OdpovědětVymazat